Kom ihåg mig   Glömt lösenordet?

Va fan, måste man betala trängselskatt här nu med?

10 Jan 12.41 2006
Jag tyckte inte att det var mkt kunder i butiken så jag förstår inte varför man måste betala trängselskatt här nu med...

Om det är ngn som undrar så är det Pressbyrån på Sturups flygplats.

 
2873 visningar
« Nyare inlägg | Äldre inlägg »
Taggar: galet
Magneto 10 jan 13.16 2006

I Stockholm kan man verkligen skatta sig lycklig.

jens 10 jan 14.00 2006

Är det så mycket folk på Pressbyrån?

Howzer 10 jan 15.00 2006

Som någon skrev i en artikel; hade det inte varit lämpligare att låta bilisterna betala på mackarna?! Det känns ju som det har mer bilanknytning!

carrooo greedy 10 jan 16.32 2006

men då tjänar ju inte pressbyrån pengar?

jens 10 jan 16.38 2006

Är inte hela poängen att det ska vara lite besvärligt så att man ställer bilen och åker kollektivt?

magnus 10 jan 16.42 2006

därför alla ska pröjsa på pressbyrån i malmö? =)

timmi 10 jan 16.45 2006

Jag tycker att de hade varit bättre om man var tvungen att betala skatten ute i en falafelvagn i Salem, då hade det varit jobbigt! :-p

carrooo 10 jan 16.52 2006

i Malmö? kan man betala trängselskatt för stockholm i malmö? nej, nu har tokholmarna fått spel.

timmi 10 jan 17.03 2006

exakt det jag menar, de är helt ute och cyklar (läs: kör bil)! Lägg ner det rent ut sagt mest idiotiska projektet någonsin!

carrooo 10 jan 17.10 2006

helt galet iaf att man ska betala i malmö, men projektets syfte är nog inte så dumt ändå... tänk om det gör skillnad?

magnus 10 jan 17.24 2006

man ska ju har koll på det där själv, om man kör i sthlm och sen i efterskott pröjsa. så ja, det går att betala i malmö. tur man har hoj oxå!

timmi 10 jan 17.43 2006

Kul med en skatt som man själv ska ha koll på...då kan de ju ändra alla andra skatter oxå!
Kaxigt att gå in på Pressbyrån och betala förmögenhetsskatt med sitt Amex! :-P

Gäst 10 jan 17.44 2006

ska man inte själv ha koll på alla skatter?! tror nog ngn hör av sig om man inte pröjsar =)

padde 10 jan 17.50 2006

Ska dom som vill ha gurkmajonäs med korv behöva stå och vänta på bilister som ska betala skatt på våra mackar? Ge dig nu...

Försöket verkar gå bra hitilts. Administrationen är dock bedrövlig...

timmi 10 jan 17.57 2006

Jo, man ska ha koll på sina skatter men normalt sett går allt med automatik, vilket det inte gör i detta fallet!

All heder åt de stockholmare som hittar på alla möjliga lösningar för att slippa betala trängselskatten! Säger bara en sak, uppfinningsrikedom är det som gäller!

Gäst 10 jan 18.03 2006

padde, nämn inte gurkmajonäs en gång till!

ABAB_Bevakar 10 jan 18.08 2006

Nu är det väl så att de som passerar tullarna varje dag inte behöver springa till pressbyrån varje dag, utan de skaffar sig naturligvis en transponder och sätter i vindrutan. Då dras pengarna direkt då passagen blivet registrerad av tullens Transceiver. Transpondern i sig tillhandahålls gratis av vägverket under försöket vad jag förstå.

Att de som inte har en sån måste gå till pressbyrån eller 711 är en annan sak....

carrooo 10 jan 18.10 2006

är man egenföretagare får man nog hålla koll på skatten själv, det fixar sig nog inte automatiskt...

men ärligt, varför är alla så emot trängselskatten? känns den kränkande? har vi för många skatter? är det dåligt med kollektivtrafik? nej, förstår inte.

jens 10 jan 18.22 2006

som egenföretgare kan man ju oxå betala nån för att hålla koll på att skatternabetals. Mycket smidigt =)

Tycker att det är märkligt med alla som klagar på trängselskatter. Kommunen använder ett kommersiellt verktyg för att ta itu med ett problem. Ändå är högerppartierna emot det. En avgift för att man skitar ner och förpestar miljön i innerstan, är det värt så mycket för att köra bil så får man banne mej betala.

ABAB_bevakar 10 jan 18.33 2006

Håller med Jens. Märkligt att högerpartierna är emot det. Jag tycker det är ett utmärkt sätt att hålla nere trafikintensiteten.

timmi 10 jan 18.34 2006

Jag tror inte ett smack på att det kommer ske några större förändringar vad gäller utsläppen. Folk kommer i princip köra lika mkt ändå! Och de som slipper betala kommer köra desto mer! Så i längden tror jag det jämnar ut sig.
Trängselskatten drabbar bara de som "inte tjänar så värst mkt" och måste komma till jobbet. De som använder sin bil i tjänsten kommer ju fortsätta att köra precis som ingenting.
Så min slutsats är att de "fattiga" får "betala" för de rikas välfärd!

Jacko 10 jan 18.39 2006

Lätt att vara positiva när man sitter i malmö och slipper lägga 40kr om dagen för att slippa lägga 2-3 timmar för att ta sig hem via dagis och matbutiken.

timmi 10 jan 18.39 2006

Fast det kanske är det som är meningen, att alla "fattiga" ställer sina gamla skruttiga (de bilar som släpper ut giftiga avgaser) bilar hemma. Medans de med stor plånbok kör nya, moderna bilar med bättre avgasrening eller en stor fet stadsjeep som spyr ut avgaser!

Jag kallar min teori "omvänd Robinhoodskatt"! :-p

padde 10 jan 18.51 2006

Timmi. Jasså det går bra att bryta mot svenska skattelagar men att della med sig av en musikfil det är fanimej bedrövligt...eller? Annars har jag rdedan uttalat mina ståndpunkter i denna debatten i ett tidigare blogginlägg. För er som har glömt bort dom så ligger deväldigt nära Jens åsikter.

padde 10 jan 18.52 2006

...och ABABs icke att förglömma....

ABAB_bevakar 10 jan 18.52 2006

hrm...jag tycker nu det är bra, men fick jag lägga 40 spänn om dagen hade jag varit emot....det är väl lite så det är; de som inte drabbas tycker det är jätte bra.

carrooo 10 jan 18.54 2006

kör mer vespa! :P

ABAB_bevakar 10 jan 18.55 2006

Det kan också bero på att jag har "intressen" i företagen som levererar de automatiska vägtullarna. Därav kör hårt även i Sverige!

carrooo 10 jan 18.55 2006

det där vill vi nog veta mer av abab

carrooo 10 jan 18.55 2006

:P

padde 10 jan 19.08 2006

Carrooo, angående ABAB:

Här finns det "intressen" i vägtullar så det står härliga till..

http://corallen.capitex.se/common/capitex/
misc/popup.aspx?width=460&height=800&Title
=Corallen&ActivePage
=/bilder.ascx&OBJGUID=
32AJC822AAUGQHGO&OBJTYPE=CMFastighet

padde 10 jan 19.09 2006

Nä, länken funkade inte. Abab han har bara en massa hemligheter för sig...

Wibbe 10 jan 20.47 2006

Jag brukar inte orka skriva långa kommentarer men nu är jag så uppeldad att jag bara måste få skriva av mig ilskan. :-)

Sossarna tvingades (121-punktsuppgörelsen) av mp att gå med på försöket för att kunna behålla makten. Läs propositionen här: http://tinyurl.com/7qcas
Läs även: http://tinyurl.com/b3q47

Trängselskatten är ingen kommunal skatt. Den är statlig. Detta försök är finansierat med statskassan, dvs hela landets skattepengar och kostar ca. 3,8 miljarder kronor totalt. Man räknar med att få in runt 500 miljoner kronor i trängselskatt under de sju månader försöket pågår. Därefter ska stockholmarna rösta i samband med kommunalvalet i höst. De som bor i kranskommuner och jobbar i Stockholm får inte rösta (det tillåter inte lagen). Men vem drabbas egentligen hårdast? Boende i Stockholms kranskommuner eller boende i Stockholms kommun?

60 kronor om dagen låter inte så mycket kanske?
Men om man har 50% marginalskatt och använder egen bil i tjänsten måste företaget betala ut 120 kronor eftersom skatten inte är avdragsgill. Lägg på sociala avgifter och du är uppe i 171 kronor. Sedan skall kunden faktureras - lägg på moms - och slutnotan är plötsligt 214 kronor - för en dags trängselskatt… Företag som är beroende av biltransporter kommer att drabbas hårt.

Det blir intressant att se vad som händer om sossarna sitter kvar vid makten (tillsammans med mp) efter valet i höst. Avskaffar de trängselavgifterna om stockholmarna säger nej?

timmi 10 jan 21.06 2006

Det är exakt det jag menar Wibbe! Alla får betala och de som egentligen borde vara med och rösta får såklart inte det! Innerstadsbor kommer inte märka ngn skillnad rent ekonomiskt och luften de andas in kommer inte heller ha ngn märkbar skillnad!

ABAB_bevakar 10 jan 21.17 2006

Frågan är varför så många andra länder klarar och accepterar vägtullar och dess avgifter? Företagen i dessa länder har inte gått under, och då pratar vi om avgiftsbelagda motorvägar och infarter i 100 faldig skala mot tullarna mot Stockholms innerstad.

Magneto 10 jan 21.23 2006

Är det så fantastiskt dyrt (214:- / dag) så är det ett fantastiskt skäl att skaffa "miljöbil". dessa ä befriade från avgift/skatt.
Tillsammans med övriga fördelar med miljöbil kan trängselskatten vara det som får till en riktig förändring av bilparken, mot mer miljövänliga fordon.
Det tycker jag är högst önskvärt.

padde 10 jan 21.37 2006

Bravismo, magneto! Bravismo!

Wibbe: ja du måste ha lackat till ordentligt, har nog aldrig tidigare sätt på maken.

jens 10 jan 21.40 2006

Håller med Magneto. Skatten är ju ett incitament för att förbättra miljön, på flera sätt. Mindre trängsel och effektivare trafik, bättre bilar bättre kollektivtrafik (som ju pengarna delvis ska gå till).

timmi 10 jan 21.54 2006

Magneto: Håller med dig!
Men när tillräckligt många har bytt till miljöfordon kommer de att förlora skatteintäkter så till följd av det blir en ny skatt uppfunnen. Då kommer nya friska $ in i budgeten igen så att de kan "leka" vidare!
Jag är inte emot att betala skatt, det gör jag gärna så länge som pengarna används till vettiga saker, ser till så att sjukvård osv. fungerar tillfredsställande.

timmi 10 jan 21.56 2006

Få nu inte för er att jag inte bryr mig om miljön, för det gör jag!

Lisa 10 jan 22.02 2006

Vad och hur ska man göra då? Om man ska stoppa utsläppen. Fattar ni inte vart vi är på väg. De senaste dagarna har jag kännt en stickande känsla i halsen så fort jag blivit omkörd av en bil. Det känns inte så bra.
I vissa städer får barnen inte gå till skolan under vissa dagar för det är för farligt med avgaserna. Där får man hålla koll i tidningen om det är svart eller röd varning.

Det enda sättet att minska körglädjen är ju att låta det kosta så mycket att ingen vill betala. Hur ska vi annars kunna fortsätta. Ni ser ju på tv varje dag hur vi påverkas av klimatförändringarna. Stormar o skit.

Fram för bättre kollektivlösningar, bättre och billigare bussar som täcker större områden så alla lata jävlar kan åka buss de också. Jag bli så jävla sur.

Magneto 10 jan 22.12 2006

Lisa: Jag får också en stickande känsla i halsen om jag blir omkörd av en bil. Därför ligger jag alltid i vänsterfilen.

Magneto 10 jan 22.16 2006

När allt fler skaffar miljöfordon så minskar så klart intäkterna från trängselskatten. Samtidigt stiger statens inkomster, då biobränslen (kan) tillverkas i Sverige, till skillnad från bensin/diesel. Arbetstillfällen skapas, bytesbalansen förbättras och miljön tar mindre stryk.

ABAB_bevakar 10 jan 23.22 2006

Härmed är det fastlagt att vägtullar är bra, det är min tolkning av ovanstående åsikter som ramlat in. I synnerhet om det är elektroniska vägtullsystem. De gynnar nordisk elektronik industri och skapar jobb.

Wibbe 10 jan 23.58 2006

Jag kan också köpa en hel del argument av de ovan. Visst är det hedervärt att åka kollektivt, men då tycker jag att man skulle gjort följande i Stockholm: 1. Byggt ringled så att man får ut biltrafiken från stan så mycket som möjligt. Det hade säkert förbättrat luften i stan och samtidigt gett mer plats för t ex busstrafik. 2. Satsat på kollektivtrafiken så att, som Lisa skriver, alla lata jävlar också tagit bussen. Fler avgångar t ex.

Ringleden byggde man aldrig för det var också miljöförstörande.

Magneto 11 jan 01.28 2006

Var det inte ett kärr som de inte fick torrlägga, för då skulle grodorna där inte överleva?
Detta stoppade möjligheten att fullborda en ringled och därför stoppades projektet. Svåra avväganden när miljö & natur skall värnas. Någon som vet mer om varför ringleden inte blev av?

Wibbe 11 jan 09.29 2006

Magneto: Miljöbalken kap 4:7§: "Området Ulriksdal-Haga-Brunnsviken-Djurgården är en nationalstadspark. Inom en nationalstadspark får ny bebyggelse och nya anläggningar komma till stånd och andra åtgärder vidtas endast om det kan ske utan intrång i parklandskap eller naturmiljö och utan att det historiska landskapets natur- och kulturvärden i övrigt skadas."

Det stoppade projektet.

carrooo gäst 11 jan 12.19 2006

Trängselavgiftbloggen:

http://trangselavgifter.webblogg.se/

Carrooo 11 jan 12.22 2006

Smitfrånträngselavgiftsidan

http://www.smitfrantrangselskatten.nu/

Jorgen 11 jan 12.32 2006

Där steg ju faktiskt Martin Timell något i mina ögon. Vettiga åsikter han framför faktiskt.

magnus 11 jan 12.47 2006

har han stått lågt innan?

Lisa 11 jan 17.45 2006

När Olle Palmlöv kallade Timmels son för "en misslyckad abort" så har jag varit Martin evigt tacksam att han existerar eftersom annars hade jag inte fått skratta så mycket åt det skämtet.

N3rox 11 jan 20.59 2006

Fan att dom orkar den skiten.

timmi 12 jan 16.22 2006

Värst vad det blev uppståndelse av denna bloggen! :-)

Gunnar 17 jan 17.07 2006

Det finns inget som säger att några eventuella överskottspengar går tillbaka till stockholmstrafiken (kollektivtrafik, vägbyggen) om försöket permanentas.
Och det finns inget som säger att inte "prislistan" dubbleras efter något år.
O efter en tid är nog trafikmängden tillbaka på de nivåer som var före julen 2005, när folk vant sig vid utgiften. vem tjänar nåt då på trängselskatten. inte stockholmarna iaf. inte miljön. Bara ytterligare ett sätt att flytta pengar ut från stockholm. stockholms vård o skolor o gator blir då ÄNNU sämre än idag, jfrt med "landet"

N3rox 27 jan 19.52 2006

Är det inte underbart att man skall betala över allt. Läste precis en nyhet om en som hade sin transponder i ryggsäcken och gick över ngn jävla bor och fick då betala trängselavgift men vägverket betalde tillbaka det senare!!

rbRTnUkKHE 22 feb 07.49 2006

KmM3NyARkXLTi BW8CO6Ou83 09kq3wb7dxm

Gäst 6 mar 10.52 2008

ur en miljösynpunkt är trängselsystemet oki ! men inte för våran ekonomi ! helt klart så påverkar systemet oss som inte har samma ekonomiska förutsättningar som "rikare inkomsttagare" men å andra sidan så har man ju knappt råd att ha bil för dagligt bruk endå " och en miljöbil kostar multum för en studerande som inte bor tillräckligt nära för att kunna nyttja lokaltrafiken, vilket regeringen och övriga skiter i !

Kommentera

Skriv bokstäverna här:

Namn:

E-post:

Hemsida:


Om oss | Bloggar | Användarvillkoren | © 2012 Mobilblogg.nu | Powered by OOiS, a web platform from 24HR