Kom ihĂ„g mig   Glömt lösenordet?

�r nÄgon förvÄnad?

20 Aug 08.16 2006
Under gårdagen bröt Israel mot den vapenvila som både Israel och Hizbollah godkänt. Nu fördömmer FNs generalsekreterare Kofi Annan Israels agerande. Naturligtvis så visste jag att det inte går att lita på Israel när det gäller våldshandlingar. Det är i stort sätt bara deras Storebro, USA, som är mer opålitliga i dagens läge. I en månad lyckades USA med bedriften att motverka den FN resolution (1701) som trädde i kraft förra söndagen. Knappt en vecka senare så bryter Israel mot denna med USA:s goda minne. Israel dödar nämligen inte en fluga utan att rådfråga Washington först.

Om två veckor så går Irans tidsfrist ut att sluta anrika uran. Om det tidigare fanns en möjlighet att genom diplomati få Iran på bättre tankar så är dom som bortblåsta nu. Varför skulle Iran lita på USA och FN efter dom senaste svikna löfterna i Libanon?
Ridå ner, det ser nattsvart ut!

Tidigare bloggar om mellanöstern 

 
1671 visningar
« Nyare inlĂ€gg | Äldre inlĂ€gg »
Taggar: mpb
Jacko 20 aug 08.47 2006

Moget att blanda in Storebro i det hÀr, deras bÄtar lÀr ju knappast vara inblandade.

padde 20 aug 08.53 2006

Jacko. Gno bort sömnen ur ögonen och vakna till liv nu.
Var inte sÄ naiv!

kommentaren Àndrad 20 aug 08.53 2006

Magneto 20 aug 09.23 2006

Jacko, det mÄste vara Storebro 90E som Àr inblandad. Det Àr ÀndÄ en bÄt framtagen för den svenska marinen.

GĂ€st 20 aug 12.39 2006

Mystiskt det. Men gÄr det att lita pÄ Hizbollah? Om du sÀger ja sÄ skrattar jag ihjÀl mig...

GĂ€st 20 aug 13.09 2006

Hahah, ja precis. Klart att USA Àr skyldiga till att vapenvilan bryts.....Äterigen Àr de satta pÄ en pedistal.

Att vapenvila bröts var för att stoppa en pÄgÄende vapentransport till Hizbollah. BÄde Israel och Hizbollah milisen har slutit vapenvila med reservationer.

Israel stoppade en vapentransport till Hizboallah. Precis en sÄdan som FN och Libanesiska i den nya resolutionen skall stoppa. Kanske dags för Koffi Annan att raska pÄ med sin styrka och rensa ut Hizboallah slöddret.

BÄde parter har brutit mot den upprepade gÄnger redan.
Det Àr rena militÀra mÄl. HÀnder dagligen.


lala 20 aug 13.19 2006

Att dom skulle stoppa vapentransport Àr bara skit snack!!1 vad skulle israel annars sÀga för att Äterigen försvara sitt agerande??
Hizbollah bröt faktiskt inte vapenvilan! och dom har ju rÀttigheter att ha vapen som alla andra lÀnder, lr Àr det bara ok för USA att skicka vapen till israel? TROTTS VAPENVILAN?!
Att kofi Annan blir, Äterigen, besviken pÄ israel visar ju bara hur fel de Àr! Hade hizbollah ha brutit mot resolutionen skulle man se reaktioner frÄn FN Bl.a, (förutom Israels onödiga bombningar!)
Och förresten, Israel bombar för att skapa rÀdsla mellan folket i libanon, det har jag lÀst pÄ BBC. Det lÄter mer rimligt!
varför sa inte israel nÄnting till FN trupperna som finns i libanon om vapentransporten?
jo, för dom vet att dom bara jÀvlas!!

GĂ€st 20 aug 13.22 2006

MilismÀn ur Taliban gerillan anföll och döda mer Àn 30 oskylidga civila pÄ en marknad i Afgahanistan. Afgansk polis och Nator styrkor blev tvingade att döda mer Àn 40 attentas mÀn ur taliban styrkan.

Det Àr för jÀvligt det hÀr med talibanerna. Dödar civil pÄ en marknad. DÀr finns vanligvis mest kvinnor och barn.

gÀst 20 aug 13.22 2006

till Jackso, Att USA inte skulle vara inblandat visar hur naiv du verkligen Àr!! Du borde lÀsa pÄ lite innan du tar del av en politisk diskussion och gör bort dig helt!

Skepparen 20 aug 13.24 2006

GÀst: att du inte vet vad en Storebro Àr visar hur naiv du verkligen Àr!! Du borde lÀsa pÄ lite innan du tar del av en diskussion och gör bort dig TOTALT!

GĂ€st 20 aug 13.27 2006

ohhh vilket stolpskott......"Hizbollah bröt faktiskt inte vapenvilan! och dom har ju rÀttigheter att ha vapen som alla andra lÀnder"

Hizbollahn Àr inget LAND. De Àr en tungt bevÀpnad kriminell organisation som agerar utan nÄgra landsgrÀnser. Libanesiska armen skulle avvÀpnat dem för lÀnge sedan om de inte stod under beskydd frÄn Damaskus och Teheran.

Sluta snacka skit om att Hizbollah har rÀtt att bevÀpna sig.

Libanon har rÀtt att göra det. Syrien har rÀtt, Iran har rÀtt, men inte Hizbollah, Hells Angels, PKK eller andra ansiktslösa organisationer har ingen som helst rÀtt att bevÀpna sig.

Det Àr otÀckt att det verkligen finns folk som tycker en kriminell organisation som denna har rÀtt att bevÀpna sig.

USCH SKRÄMANDE!!!!

Ling 20 aug 14.57 2006

Ja, fy fan. Jag hÄller med dig GÀst 13:27. Det Àr ju sÄna mÀnniskor som Lala man tror inte finns i Sverige. Men det gör det uppenbarligen. Jag tror hon Àr Libanes. Annars hade hon nog inte vart för Hizbollah sÄ mycket.

Förresten, Lala. Vad Israel Àn gör sÄ fÄr de kritik av FN.
MÄnga lÀnder som Àr medlemmar dÀr Àr muslimska lÀnder och stÀller sig alltid mot Israel och det gör att majoriteten ofta Àr mot Israel i FN.

Israel kunde nog inte frÄgat FN om hjÀlp med vapentransporten eller vad det nu var för att det inte finns tillrÀckligt mÄnga FN-soldater Àn.

Varför klagas det inte pÄ Libanon för att de inte gjort nÄgot Ät Hizbollah? Nej, det behövs vÀl inte? Det blir bara inbördeskrig dÄ. BÀttre att lÄta Israel bekÀmpa Hizbollah och fÄ all skit för alla döda.

enbart fakta 20 aug 15.23 2006

--
Hizbollahs mÄl Àr att utplÄna staten Israel, enligt deras program, samt att driva alla judar pÄ flykt. SÄ hÀr sade Hizbollaledaren Hassan Nasrallah i en intervju med den libanesiska tidningen Daily Star:

"Om de [alla judar] samlades i Israel skulle vi slippa problemet med att förfölja dem över hela vÀrlden."[3]

Tidigare har han Àven uttryckt sin Äsikt sÄ hÀr:

"Alla som lÀser dessa texter [Koranen och de heliga skrifterna] mÄste utesluta att vi kan leva tillsammans med dem [judarna], inte bara i Palestina utan Àven i smÄ byar i Palestina, eftersom de [judarna] Àr cancer som hotar att sprida sig nÀr som helst."[4]

Hizbollahs vÀpnade gren misstÀnks ligga bakom bombattentaten mot amerikanska och franska fredsbevarande trupper under det libanesiska inbördeskriget, bombningen av den israeliska ambassaden i Buenos Aires och kapningen av TWA Flight 847 den 14 juni 1985 som flög frÄn Aten med destination Rom.

Det Àr historiska hÀndelser som gör att Hizboallahns vÀpnade gren Àr terrorist stÀmplade av större delen av icke muslimiska-vÀrlden

--

Konflikten i mellanöstern stÄr mellan Israel och de stater och dessa allierade terror organistaioner som vill förinta dem. Precis som för 50 Är sedan. För 40 Är sedan stod konflikten mellan Israel och Jordanien/Egypten. Dessa lÀnder accepterade dÄ ej Israel och naturligvis blir det konflikt. Idag Àr Israel erkÀnd som stat av bÄde Egypten och Jordanien och ingen vÄldsamheter sker mellan dessa grannlÀnder. De Àr inte bÀsta vÀnner, men de accepterar varandras existens och det Àr en grundsten i varje förhÄllande.

Vi skall nu inte heller bli sÄ triviala att halka i fÀllan att de lÀnder i arabvÀrdlen som har en fred med Israel stÄr under tryck frÄn USA.

De mÄnga övertramp som Israel gör kan inte försvara de övertramp som sker mot Israel, eller vice versa. TyvÀrr ser ingen av de aktivt deltagande i den konflikt saken sÄ.

lala 20 aug 17.54 2006

Hizbollah delar ut pengar till libaneser som fÄtt sina hem förstörda! jag e inte lebanes, men jag e en mÀnniska som har en hjÀrna o inte följer Bush blint!!
Jag vet att hizbollah inte Àr ett land men dom Àr faktiskt populÀra i libanon! Dom stödjer folket, bygger hus, sjukhus, skolor mm.
Hamas blev ju framröstad av palestina, dom kallas ju ocksÄ för en terrorist grupp!
O ling, För det första sÄ bor jag inte i sverige! inte för att det angÄr dig!
för det andra, o fyfan, jag ska hÄlla med dig istÀllet för du verkar sÄ jÀvla smart jag kÀnner mig sÄ dum sÄ jag vill dö!!! Jag ska tycka sÄ hÀr istÀllet, Hizbollah Àr terrorister, Israel har skit mÄnga fÄngar men det e helt ok för dom eftersom dom e sÄ civiliserade och mÄna om mÀnniskorÀttigheter! likasÄ USA (ABUGHURAIB?!, guantanamo!) nej men skit i det du, dom Àr alla terrorister som Àr inlÄsta!! dom förtjÀnar att bli behandlade som djur!
Den dagen nÀr terrorgruppen hizbollah kidnappade 2 soldater för utbytes skull, Àr det sjÀlvklart rÀttifÀrdigat att bomba libanon, Deras Ànda internationella flygplats, göra det omöjligt för hjÀlp att komma fram till dom som behöver det mest,, men vad fan vet jag?! israel mÄste ju kunna försvara sig mot alla hemska barn o kvinnor i södra libanon!! O hur kan dom göra det om inte med bomber??
Jag har aldrig varit för hizbollah, dom har dödat civila vilket gör dom like hemska!! MEN israel har dödat 10 ggr fler civila!
LING DET E SÅNA SOM DU SOM FÅR MIG ATT SKÄMMAS ATT VARA MÄNNISKA!!!

Som svensk, om du nu e det, sÄ tycker jag du ska ha lite mer medkÀnsla för mÀnniskor OAVSETT religion, kultur eller land!!!

Muslim 20 aug 18.13 2006

Detta stÄr i koranen, för alla som smuttskastar islam

Inget TvÄng i Religion

[2:256] Det ska inte finnas nÄgot tvÄng i religion; den rÀtta vÀgen Àr nu tydlig frÄn den felaktiga vÀgen.


109:0] I Guds namn, Den BarmhÀrtigaste, Den NÄdigaste

[109:1] SĂ€g, "O ni som inte tror.

[109:2] "Jag dyrkar inte det ni dyrkar.

[109:3] "Ej heller dyrkar ni det jag dyrkar.

[109:4] "Ej heller kommer jag nÄgonsin att dyrka det ni dyrkar.

[109:5] "Ej heller kommer ni nÄgonsin att dyrka det jag dyrkar.

[109:6] "Ni har er religion, och jag har min religion."


DVS: Islam respekterar andra religioner, man ska inte tvinga andra till religionen,vill man sÄ vill man! sÄ enkelt Àr det

padde 20 aug 18.21 2006

nu Àr det ju om sanningen ska fram i rampljuste sÄ att det bÄde Àr fundamentalistiska kristna och muslimer avsamma extrema sort som stÄr för smutskastningen av islam. Det som sticker i, framför allt amerikanernas ögon, Àr att Islamistiska lÀnder sitter pÄ stora delar av vÀrldens oljereserver.

GĂ€st 20 aug 19.07 2006

Det sticker inte sÄ mycket i ögonen pÄ amerikanerna att nÄgra av de största olje reserverna finns i mellanöstern. Det har man liksom vetat om i 150 Är. Ville man haft total kontroll pÄ det kunde man skaffat sig den för 50 Är sedan.

Att man sedan vill försöka lieara sig med olika lÀnder för pÄ sÄ sÀtt skaffa sig en bra kontroll pÄ marknaden Àr en annan sak, men USA har inte sÄ stor pÄverkan dÄ OPEC kontrollera 70% av vÀrldens olje reserver.

Men visst Àr det sÄ att USAs starka intresse i regionen beror pÄ de stora oljetillgÄngarna. Hade det bara varit torr öken i Saudiarabien hade ju inte det MUSLIMSKA EMIRATET varit USAs viktigaste allierade.

En del verkar tro att Israel Àr en militÀr politisk super partner till USA. För USA Àr Israel en viktig vÀn i ett viktigt geografiskt "het" omrÄde. Klart att man inte slÀpper den posteringen, precis som man inte ville slÀppa sina baser i gamla vÀsttyskland.

DÀremot utnyttjar ju Israel amerikanernas vÀnskap till max och igengÀld gör de oftast vad USA tycker, och det Àr klart att för deras del Àr det ju smart. De vill gÀrna inte ha stora delen av muslimska vÀrlden emot sig, samt Àven en ovan i NATO alliansen.

Även om USA nu finns installerade i Irak sĂ„ pĂ„verkar det inte landets olje produktion. Den styrs av OPEC dĂ€r irak Ă€r en av medlemmarna. DĂ€r pĂ„gĂ„r dock en ganska stor lobby apparat naturligvis.

Även om USA Ă€r guds fiende nummer 1 i exempelvis Iran sĂ„ sĂ€ljer man sin olja till bl a USA.

PÅ 50 Ă„r sikt Ă€r det nog billigare för USA att köpa olja frĂ„n OPEC lĂ€nderna Ă€n att invadera dem militĂ€rt. Med andra Ă€r ord Ă€r lobbyisterna effektivare Ă€n pansarvagnarna.

GĂ€st 20 aug 19.36 2006

FN resolutioner hit och dit.

SÀger inte den nya FN-resolutionen att Hizbollah ska avvÀpnas? Jo, precis som FN-resolutionerna 1559, 1655 och 1680. Men ingenstans, inte i den nya 1701 heller, stÄr det hur detta ska gÄ till.

Vad Àr dessa resolutioner vÀrda?

padde 20 aug 19.53 2006

AngÄende Oljereserverna sÄ Àr det ju pÄ det viset att de hÄller pÄ att ta slut. Max femmtio Är till sedan sÄ Àr de tömmda. De mest pessmistiska berÀkningarna tror att de kommer att ta slut redan om 15 Är. Detta Àr USA vÀl medvetna om, liakadant att priset pÄ olja kommer att skjuta i höjden. Liknande scenario har resulterat i krig mÄnga gÄnger i historien.

NĂ€sta anhalt Iran!

kommentaren Àndrad 20 aug 19.53 2006

Ling 20 aug 20.24 2006

Folk som smutskastar Islam borde skÀmmas, folk som smutskastar nÄgon religion överhuvud taget borde skÀmmas. Men en anledning till att Islam smutskastas Àr att det finns sÄ mÄnga extremister inom Islam. Jag tycker lÀnderna med mÄnga extremister borde göra nÄgot Ät det sjÀlva istÀllet för att bli invaderade av ett annat land som försöker göra det Ät dem.
Kolla bara i Irak, de bombar ju ihjÀl sig sjÀlva dÀr.

Precis, brisfÀlliga resolutioner som leds till att de bryts och sedan riktas en massa kritik mot de som bryter, inte mot resolutionen.

Ja, Hizbollah hjÀlper Libaneserna. Men vore det inte bÀttre om Libanon sjÀlva gjorde det (med stöd frÄn andra lÀnder) istÀllet för att en terroristorganisation ska fÄ dela ut pengar och kanske bygga upp sig och Àn en gÄng attackera Israel? Och dÄ med samma konsekvens som denna gÄng?
Och Hamas har ju utfört flera sjĂ€lvmordsattentat. Är de ingen terroristorganisation?

ABAB_Bevakar 20 aug 22.09 2006

Det Àr en sanning att oljan pÄ vÄrt klot kommer att sina för eller senare. NÀr detta sker vet ingen riktigt, utan det Àr ganska vila spekulationer.

Vad man vet Àr olje produktion i vÀrlden, olje toppen, nÄddes 1971 och vi nu gÄr utför, samtidigt som förbrukning ökar.

Nu kan ju det snabbt vÀnda om vi stöter pÄ nya gigantiska olje tillgÄngar i nÄgra outforskade omrÄden. Kanske inte troligt, men chans finns.

En reflektion till "Padde kl 19:50" Àr att om nu oljan kommer att ta slut redan om 15 Är, vilket de mest pessimistiska analyser pekar pÄ, tror jag inte USA anledning att invadera Iran Àr oljan. Varför skulle de ödsla energi pÄ att ta total kontroll över nÄgot som de vet kommer ta slut inom, i dessa sammanhang, nÀrtid?

Om vi nu för sakens skull spekulerar i en förstÄende Amerikansk invasion av Iran pÄ grund av energi politiksÄ tror jag i sÄdana fall inte oljan Àr huvudspÄret. Det kan bli grÀdde pÄ moset, men som sagt det Àr som att satsa pÄ fel hÀst.

Om inget revolutionerande hÀnder de nÀrmaste Ären sÄ kommer naturgasen bli det som ersÀtter oljan som vÀrldens stora energi kÀlla.

Det intressanta Àr att dÄ Iran har bland vÀrldens största naturgas fyndigheter och dÄ i sÄdana fall Àr det dessa USA vill ha kontroll över.

Fast med mitt spekulativa resonemang hÀr skulle dÄ USA sedan ha en invasion av Ryssland högst agenda dÄ de sitter nÀsta 40% av vÀrldens kÀnda naturgas tillgÄngar.

Det mest orovÀckande i hela mitt scenario Àr att Sveriges utbyggnad av naturgas nÀtet befinner sig pÄ vÀldigt lÄg nivÄ jÀmnfört med vÄr kollegor i vÀstvÀrlden.

NÀr det gÀller kriget mellan Israel och Hizbollah milisen har det varit ett tragiskt bevis pÄ hur man Äterigen ser till sÄ det kommit eld pÄ brasan som höll pÄ slÀckas. Det Israel vill Àr att Hizboallah avvÀpnas, och det vill Àven Libanon och FN, men tyvÀrr tro jag inte varken Libanon ens med FN stöd har tillrÀckligt med brandbilar för slÀcka denna elden.

Bara en nation har tillrÀcklig militÀr kraft att pÄ 40 dagar ÄterupptrÀtta 1967 Är grÀnser och stÀlla sig mitt i mellan de stridande parterna och sÀga: - Tyst i klass. Slut pÄ sandlÄde farsonerna. Du Ät ditt hÄll och du ditt.

Den nation Àr tyvÀrr inte de förenta. De som klara det Àr inte neutrala i konflikten och dÀrmed lÀr den fortsÀtta till militÀr politiken tar en ny vÀnding och gÄrdagen fiender blir dagen vÀn.

AngÄende Hizbollah kommer de naturligvis inte följa nÄgon resolution och sjÀlva lÀmna över sina vapen frivilligt, inte ens för att skapa fred i sitt eget omrÄde, dÄ det skulle betyda att de inte har nÄgot excistens berÀttigande i det syfte de alltid funnits för.

Konflikten lÀr forsÀtta i evighet. NÄgon patent lösning pÄproblemet finns inte.

Det Àr fruktansvÀrt mÄnga civila offer i Libanon/Israel pga denna konflikten. Stora delar av Europas civil befolkning stÄr frÄgande till vad Israel hÄller pÄ med och hur de kan göra sÄ hÀr mot oskyliga mÀnniskor enbart för jaga en organistion. Den frÄgan har Àven jag stÀllt mig och den Àr berÀttigad pÄ alla plan.

Det mÀrkliga Àr att nÀr Europa sjÀlva Àntligen tog tag sin egen kris, den i Kosovo 1999 och löste denna med att inledde ett massivt bombkrig med NATO flyg mot Serbiska militÀr och civilamÄl.

TYSKA, FRANSKA, ENGELSKA, ITALIENSKA, TURKISKA, SPANSKA och AMERIKANSKA piloter bombade Serbien sönder samma, till totalt förfall. Det var bombningar mot sĂ„ vĂ€l militĂ€r och civila mĂ„l. Hela infrastrukturen slogs sönder och samma i hela landet. De civila dödsoffren pĂ„ grund av Europieska Unionens bestĂ€llnings jobb till NATO Ă€r i samma hĂ€rad som de vi ser i Libanon idag. Över 200'000 civila serber och 800'000 albaner drevs pĂ„ flykt pga av jakten pĂ„ en Slobadan Milosevic.

De var oskyliga mÀnniskor ocksÄ dÀr. Vi grÀt inte mÄnga tÄrar i Europa dÄ? En kris som vi inte lyckats reda upp pÄ flera Är löste vi snabbt genom brutalt mördande av civila mÀnniskor pÄ vÄr egen kontinent. Oppositionen mot kriget var obefintlig.

Vi tyckte inte det var sÀrskilt orÀttvist.....dÄ....nu kanske vi gör det. Bara en tanke....

padde 20 aug 22.47 2006

Kort bara ABAB. Nu vardet ju inte plÄtburkar som serben terroriserade sin omgivning med det var folkmord (etnisk rensning) pÄ högnivÄ. SÄdant som Israel alltid har gjort och den dÀr Saddam sysslade ocksÄ med detta innan Usa kom och gjorde Irak till en bÀttre plats pÄ jorden.

Jösses vad du skriver ABAB! nu ska jag gÄ ochlÀgga mig!

padde 20 aug 22.52 2006

AngÄende oljebristen och det vÀntade bristen. Det Àr vÀl inte helt otÀnkbart att USA vill lÀgga rabarber pÄ dom sista dyra dropparna. Bra att ha och enenorm tillgÄng i en övergÄngsperiod tills en fullgod ersÀttare Àr i drift.

ABAB_bevakar 20 aug 23.02 2006

Padde...mitt syfte var inte en direkt parallell mellan konfliketerna och dess orsaker.

Bara en parallell mellan de civilas lidande och i Serbien historian kunde ju den Serbiska civilbefolkning stÀllas till svar för Slobodan Milosevic utnyttjande av hans dÄvarande militÀr kraft.

Bara en reflektion hur vi reagerar pÄ olika saker.

Karl Marx 20 aug 23.21 2006

Mellanöstern 2006...jag hade rÀtt.
"Religonen Àr ett opium för folket"

timmi 20 aug 23.27 2006

fin bild du har tagit

jÀst 20 aug 23.33 2006

timmi, du e rökt eller ironisk, men det spelar ingen roll

timmi 21 aug 00.07 2006

Àr varken eller! men om det inte spelar nÄgon roll för dig, varför skriver du dÄ?

padde 21 aug 06.13 2006

Jag harinte tagit den aktuella bilden. Jag lovar att jag ska bli bÀttre pÄ att Ätmindstonde ange kÀllan till mina kopiearde bilder....

Ling 21 aug 22.17 2006

Vi kan ju be Hizbollah att skicka en plÄtburk pÄ ditt hus padde om de inte Àr sÄ farliga.

padde 21 aug 22.24 2006

Jo, dom Àr farliga. Det var bara ett dÄligt försök att göra narr av deras vapen. FörlÄt om du tog illa vid dig..

danne 10 nov 12.23 2006

dom sugiga vapnena Àr ingeting dom Àr bluf hella högen!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jag Àr inte rÀdd för nÄn!!

Kommentera

Skriv bokstÀverna hÀr:

Namn:

E-post:

Hemsida:


Om oss | Bloggar | AnvĂ€ndarvillkoren | © 2012 Mobilblogg.nu | Powered by OOiS, a web platform from 24HR