Kom ihåg mig   Glömt lösenordet?

En hälsning till Libanon

20 Jul 08.42 2006
Krig är alltid ett svek mot våra barn. Bilden föreställer Judiska barn som skriver små hälsningar till sina libanesiska motsvarigheter på andra sidan gränsen på granater som snart ska avfyras. Nu är detta säkert inte ett fenomen som endast berör den ena parten men den är ett bevis på det bristande omdömme som vuxna människor i sina värsta stunder kan visa. Det finns mycket starka bilder i blogosfären som visar hur dessa signerade vapen drabbar deras jämnåriga inne i Libanon. I respekt för mobilbloggens minderåriga så väljer jag att inte publicera dom här.

 
3746 visningar
« Nyare inlägg | Äldre inlägg »
Taggar: mpb
vicky 20 jul 09.08 2006

jag får gåshud av den här bilden...vet inte hur jag ska reagera, värt att bli arg eller bara ledsen?

padde 20 jul 09.11 2006

Vicky. Du väljer själv. Det som betyder något är att man inte är likgiltig för vad som sker just nu.

niclas 20 jul 09.18 2006

Läste och såg dessa bilder igår. Rädda Barnens Beirutchef Elisabet Brunnberg Johnsson sa i en kommentar till det eskalerande våldet:
"Barn är extra utsatta och krig är nog det värs¡ta som kan hända barn. Krig är ett jättesvek från de vuxna."

vicky 20 jul 09.27 2006

padde: går nog inte att vara likgiltig i ett sånt här läge! blir varken ledsen eller arg har jag kommit fram till nu. jag skäms! jag skäms för hur vuxna männsikor beter sig! pinsamt till tusen!

Gäst 20 jul 09.36 2006

Det är också ett bevis på hur i detta fallet Judiska barn är trötta och oerhört rädda att ständigt vara hotade till livet av medborgare i Libanon. De kan inte se att dessa vapen kan drabba oskyldiga. De tror det ska ta bort det onda som terroriserar deras vardag.

Precis som du skriver är denna typen av bilder på barn vanligt förekommande, i synnerhet från muslimiska länder (exempel på det är palestinska barn som jublar syns jubla över 11 september etc etc). Man får även ha förståelse för detta. De vet inget annat.

Vad som man inte kan ha förståelse för är precis som du skriver det bristande omdömet från vuxna människor. Usch.

padde 20 jul 10.06 2006

Vi får inte glömma bort blodbadet i Irak som eskalerar. Det råder fullständigt kaos i landet. Ekot tar upp detta i en artikell som finns här:

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=901874

USA:s utrikespolitik är ett gigantiskt praktfiasko!

kommentaren ändrad 20 jul 10.06 2006

Gäst 20 jul 11.25 2006

Vore det bättre om Saddams tortyr diktatur sat kvar?

Howzer 20 jul 11.37 2006

Ruggigt vad vuxna brister i eftertanke ibland...

Gäst 20 jul 13.06 2006

Ser ni nu hur det är i muslimska länder? De dödar och säger att de gör det i guds namn. De kommer inte lägga av förräns alla har samma religion som de. Om Israel skulle dra sig undan från alla ockuperade områden och göra allt som de vill skulle de ända attackera sen. Och om den muslimska världen var större skulle de snart attackera t.ex Sverige för att det är ett kristet land.

Jacko 20 jul 13.20 2006

Folk är tokiga.

Padde 20 jul 13.43 2006

Håller med dig Jacko.

Kommentaren som är skriven 13.06 är dessvärre signifikativ för den syn som västvärdens politiker på högersidan har till Muslimer. Gästen tycker alltså att det är okej att röja muslimer för att vara på säkra sidan. Jösses, han har köpt "Buskas" propaganda rakt av. Eller så är han bara en simpel rasist!

snutte 20 jul 14.43 2006

Det är så sjukt och vrickat att jag garvar åt människans idioti.

Gäst 20 jul 17.47 2006

Det bästa hade nog varit om vi lät Padde lösa konflikten. Eller kanske inte...

padde 21 jul 12.33 2006

Det är sådana kommentarer som tillför debatten så mycket...

Göran Gössel 21 jul 13.31 2006

Enligt uppgifter idag ger delar av de arabiska stater sitt tysta medgivande för Israels militär aktioner. I synnerhet sunni muslimska länder, med Saudi arabien i spetsen, kritiserar öppet och officiellt shiamuslimiska Hizboallahs nuvarande förhavande.

Enligt Ekot har regeringen i Jerusalem tagit emot tydliga signaler från flera arabländer att de inte kommer att gråta om Hizbollahledaren Hassan Nasrallah och hans Iranstödda rörelse krossas.

Visar bara att allt är inte svart eller vitt. Är dessa länder som ger sitt medgivande inte medskyldiga då? Arab världen har då inte fördömt Israels agerande särskilt hårt när man tänker efter?

Länder som Egypten och Saudi Arabien drabbas också av terror attacker på egna befolkningen titt som tätt och då kanske naturlig att de ger sitt tysta medgivande.

padde 21 jul 13.50 2006

Gösselkörarn: Det stora flertalet av de som låg bakom 11 september var Saudaraber. Så vitt jag vet så har det landet klarat sig ganska bra ifrån hämndattacker från USA:s sida om man jämför med länder som Afghanistan och Irak. Du ser inte något samband? Naturligtvis, enkelt uttryckt, så är dessa stater köpta av Amerika!

kommentaren ändrad 21 jul 13.50 2006

Gäst 21 jul 15.23 2006

Tala om för mig vad i USA befrielse av Afghanistan som är fel? Har inte männsikor det bättre där nu när terror diktaturen är borta. Tror du inte det betalar jag personligen en resa dit för dig för att prata med dessa människor.

USA hade inget ekonomiskt eller direkt politiskt intresse. Det var taliban idologin som ligger bakom Al-qaida och de gjorde upp räkning med dem en gång för alla. Helt rätt. Tack för det. De befriade ett land.

Hade inte Irak trotsat FN vapeninspektörer kanske Saddam suttit där ännu. Gud bevare mig.

Att många som var med och aktivt utförde 11 september var Saudier betyder inte att USA måste utföra hämndaktioner mot detta landet. Terror organisationer begränsar sig inte till nationstillhörighet. De flesta regeringar/länder i världen fördömer och bekämpar terror organistaioner, bla saudi arabien.

Det är bara ett få tal regimer som inte gör det, och en del som till och med öppet stödjer terror, härbärgerar och försörjer dem. Två av dessa stater har nu blivet av med sina förtryckar regimer. Rätt eller fel, men det är faktum.

Så ditt konstaterande är att sunni muslimer världen över är köpta av USA, i synnerhet länderna Egypten och Saudi Arabien. På vilket sätt är de köpta?

Vilka är mer köpta av stora satan i väst. Pakistan? De var för en invasion av Afgahnistan och lät USA använda deras flybaser och stödde även invasionen av Irak. Iran grät inte när Afgahnistan befriades. Köptes de också? Hur?

Den nyfikna undras lätt vad du har för åsikt om USAs agerande under opertion ökenstorm när Kuwait befriades. Var det fel agerat. Det skedde under FN flagg, men enligt amerikansk order och till 95% med amerikansk militär kraft. Redan då skulle USA gjort upp med diktatur regimen i Irak. Det var "pappa" Bushs stora misstag att han inte fortsatte hela vägen till Bagdad. Då hade vi ju besparat det Irakiska folket ytterligare 10 år med tortyr diktatorn vid makten och det hade skett under FN flagg vilket verkar vara symboliskt viktigt.

padde 21 jul 15.32 2006

Jag har läst dina argument och dina frågor tull mig. Naturligtvis ska jag ge svar på en del frågor. När jag får tid över. Jag uttryckte mig enkelt i kommenatern ovan.( som jag även påpekade)

Det fick jag äta upp direkt.... :)

ehamabu 21 jul 15.53 2006

Intressant...
Nga av er är hyfsat sunda. Det är väl ändå otroligt fåfängt att lägga skulden på religionen. Jag är själv muslim och har läst tillräckligt med religion för att veta att den uppmanar till fredligt levende. Att sedan idioter använder tekniken på fel sätt eller att vissa känner behovet att vilja ha mer än vad som går att konsumera under en livstid är enbart effekten av människans defekter. Hoppas alla krig i världen slutar med fred och att alla som vill tillhöra en religion, fredligt kan få möjligheten till det.
Dom fårskallar som inte klarar av detta kanske man kan bunta ihop och flyga ner till Kongo. Jag kan försäkra er (är nämligen här nu) att ni kommer att förstå att krig och elände inte är en produkt av olika religioner...


/H

padde 21 jul 16.15 2006

Reflektioner från det gäst skrev 15.23:

"USA hade inget ekonomiskt eller direkt politiskt intresse. Det var taliban idologin som ligger bakom Al-qaida och de gjorde upp räkning med dem en gång för alla. Helt rätt. Tack för det. De befriade ett land."

Min kommentar:
Taliban regimen skulle stöttas. Helt rätt, men Afghanistan är långt ifrån befriat. Hårda strider sker i det tysta dag ut och dag in. Bara gud vet med hur många dödsoffer som följd. Motståndet till närvaron i landet har aldrig varit större än i skrivande stund. Landet är INTE befriat, långt ifrån!

Irak Har förvandlats till en plats som kan beskrivas som helvetet på Jorden. Att i det läget snacka om befrielse är patetiskt. Jag har svårt att tänka mig att landet var farligare för västvärlden innan den "illegala" invasionen av landet.....

Pappa Buch gjorde naturligtvis rätt när Saddam Hussein gick över gränsen och invaderade Kuwait. Det var ett angrepp på en främmande makt. När hans idiot till son drygt tio år senare skulle hämnas på den gamle diktatorn så fick bortåt 3000 amerikaner sätta livet till. Hur många Irakier som dödats uppskattas till närmare 100 000. Jag har svårt att tänka mig att ens en galning som Saddam Hussein skulle ha lyckats med den bedriften.

kommentaren ändrad 21 jul 16.15 2006

padde 21 jul 16.57 2006

Färsk uppdatering angående Irak från TT:
"Hoppet ute om enat Irak"

Irakiska ledare har i stort sett gett upp försöken att hålla ihop landet. Regeringsrepresentanter medger att Irak som politiskt projekt är över. De antyder att de kommer att överge det USA-stödda projektet för Irak.

Gäst 21 jul 17.19 2006

hmmm....ska vi börja med norra irak:
180 000 kurder dödades, enligt människorättsgrupper, av Saddam Hussein-regimen på 1980-talet under anfal-operationen. Bland annat genom en gastattack mot staden Halabja där omkring 5 000 människor fick sätta livet till.

Aktionen var ett straff för att många kurder stödde Iran under det då pågående kriget mellan Irak och Iran.

Gäst 21 jul 17.26 2006

Jo, Afganistan är visst befriade från taliban styret.

Flickor får gå i skolan igen. Kvinnor stenades tills döds om de inte följde regimens hård regler mot det kvinnlag könet. Det slipper de nu om jag inte missat något i FN's aktionsprogram

Gäst 21 jul 17.29 2006

"Pappa Buch gjorde naturligtvis rätt när Saddam Hussein gick över gränsen och invaderade Kuwait. Det var ett angrepp på en främmande makt"

Nu har ju Israel attackerats av en organistaion som stöds av Syrien och Iran sa,t Libanon. Hur skall vi lösa det problem tycker du? Hur skall världen handskas med terrorist organisationer? Vem ska vi förhandla med? Vem är ansvrig för dem? En FN plan är ju lösning som inte en enda terrorist bryr sig om.

Gäst 21 jul 17.39 2006

Jag tycker terrorist organistioner som verkar fått en stämpel att vara legitima bröt mot FN's folkrätt när de mördade 3000 personer 11 september. Det hade varit helt ok om de först hade tagit diskussionen med FN och fått igenom attacken i säkerhetsrådet......Nu är jag bara ironisk....terrorist organistioner ska bekämpas utrotas och inte förhandas med. Alla kräver vapenvila i Libanon. Vem ska Israel förhandla om vapen vilan med? En terrorist organisation? Vem ringer Jeruslem när de ska ingå ett sådant avtal. Är det en person som styr alla terrorister i sådana fall? Blir det vapenvila blir den inget annat ensidig.

Jag tycker kanske en snabb lösningen är att Israel lägger ner och backar hem till sin egen sandlåda...men blir världen i så fall bättre för civilbefolknigen i Israel. Kommer det förändra läget för dem med terror attcaker hit och dit. 95% av israeliska befolkning stödjer väl ofensiven och de har naturligvis sin själ till detta och det kan vi säkert aldrig förstå.

Gäst 21 jul 17.53 2006

Du bara tjatar om USAs "vidrighet", men i praktiken får man välja mellan USAs och Saddams. Du väljer Saddams.

(Vanligt påstående 1) Saddams brott ger dock inte USA rätt att köra över FN bruka det då komma som följd.....

Varför inte? Varför skulle FN vara den enda sanna källan till moral? Och varför är inte Saddams brott "vidriga"?

(påstånd 2) Samma regler gäller självklart för alla och brott mot dessa regler skall bestraffas, oavsett vem eller vilka som utför dem brukar man säga om USA alliansen

Typisk svensk regelfetischism säger jag. Varför bry sig om ett diktaturdominerat FN som hela tiden sätter sig på bakhasorna, icke-agerar vid folkmord och låter diktaturer hållas? Har vi råd att låta diktaturer utvecklas i 50 år till, skaffa kärnvapen och andra tekniska hjälpmedel för att förstöra världen?

Gäst 21 jul 17.56 2006

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2435&a=545415

Kanske har det inte hänt...precis som en del säger om förintelsen också.

Gäst 21 jul 17.57 2006

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2435&a=545410

Gäst 21 jul 18.00 2006

Över fyra milijoner Irakier lever i exil i andra länder i världen. De flesta för de skulle avrättas om de återvända hem under Saddam regimen

padde 21 jul 18.39 2006

Att jag skulle vara pro Saddanm Hussein är inget annat än skitsnack! Jag ställde bara en simpel fråga! USA:s Irakkrig är ett gigantiskt praktfiasko och nu får dom fanimej ta sitt ansvar för att städa upp i det kaos de lämnat efter sig innan dom dar sig tillbaka.

Israel ska omedelbart släppa de i Hamas regeringen som dom kidnappat. Sedan ska Hizbollah släppa de israeliska soldaterna. Efter detta så ska det inte ske någon raket beskjutning vilket säkert kan bli verklighet om Israel slutar upp att förtrycka palestina!

Fotnot:
Jag skrev en mycket längre kommenatar från början men den försvann när jag skulle skicka. Ett gott råd till er som skriver långa inlägg: Markera och kopiera med jämna mellanrum....

kommentaren ändrad 21 jul 18.39 2006

Gäst 22 jul 00.04 2006

Det är lätt att starta ett krig. Det är betydligt svårare att stoppa det. Krig är som en skogsbrand den sprider sig lätt och man får vara försiktig så att man inte själv bränns inne.

Fråga USA, dom vet!

Jacko 22 jul 14.03 2006

"Israel ska omedelbart släppa de i Hamas regeringen som dom kidnappat. Sedan ska Hizbollah släppa de israeliska soldaterna. Efter detta så ska det inte ske någon raket beskjutning vilket säkert kan bli verklighet om Israel slutar upp att förtrycka palestina! " Fan, padde du borde ju få anställning inom FN! Du borde maila Israel med den idén, för de har nog inte tänkt på den lösningen.

padde 22 jul 14.54 2006

Tror säket de har tänkt tanken. Jag KRÄVER att de gör som jag säger!

Gäst 22 jul 21.58 2006

Du förstår inte, de har redan gjort det. Men det går ju inte eftersom de attackeras på nytt. Sedan är det också ett problem eftersom de arab-länderna som förlorar krigen mot Israel kan inte acceptera att de förlorat, det är en anledning till att terroristorganisationer bildats och de försöker istället förinta Israel själva.

padde 22 jul 22.32 2006

Nej, jag förstår inte. det är därför jag söker efter sanningen...

Messias den III 22 jul 22.37 2006

den lär du ju inte finna på mobilblogg.nu iaf! Fast det begriper väl inte du!?

Truly 23 jul 16.06 2006

Den där "Gäst" är en flitig bloggare. Är det ditt riktiga namn eller är du för feg att logga in före du skriver ngt?
Sedan verkar folk i som tar ställning för den ena eller andra att dom som faktiskt lider är människor, sen om dom är judar, muslimer, kristna, svarta, gula eller vita spelar ingen roll, alla har rätt till ett drägligt liv.
Ner med terrorismen! Hizbollahs, Israels, Irans och USAs.

niclas 23 jul 21.16 2006

Det är är märkligt hur angreppen riktas mot dem som faktistk tycker något. Den tigande, anonyma massan är ju betydligt farligare. Jag delar Paddes uppfattningar i rätt stor utsträckning, men inte alltid. Jag har dock aldrig läst att han menar att sanningen finns här på mobilblogg. Det skulle ju vara en sensation utan dess like. :)

padde 23 jul 22.05 2006

Ja, det skull ju vara något det. Tänk att hitta sanningen här på mobilblog mitt ibland bröstvårtor, ölburkar och annat trams.

niclas 23 jul 22.24 2006

In this very real world, good doesn't drive out evil. Evil doesn't drive out good. But the energetic displaces the passive./ William Bernbach

Jarmila 23 jul 23.11 2006

Soubiha Abdullah rocked back and forth as she waited for the bodies of her family to be pulled from a heap of remains. The doctors had given her rubber gloves and a surgical mask, which she wore over her head scarf.

She had come to identify and bury 24 members of her family, including her sister and her sister's nine children. They died trying to escape their village; Israeli planes had attacked the road as they drove.

"I'm saying, 'God give me the strength to see them,' " she said. "We just want to see them, even if they're pieces of meat."

Goran 25 jul 02.04 2006

Så har nog de i Israel tänkt länge när de utsatts för självmorsbombare.

Ylva 25 jul 14.15 2006

Ja men då så, vad fins, då är det ju ingen fara.

fredlund 27 jul 20.35 2006

helt stört

padde 27 jul 23.52 2006

Fredlund. Du verkar vara en vän av stora ord :)

niclas 31 jul 11.11 2006

http://www.whylebanon.net

Kommentera

Skriv bokstäverna här:

Namn:

E-post:

Hemsida:


Om oss | Bloggar | Användarvillkoren | © 2012 Mobilblogg.nu | Powered by OOiS, a web platform from 24HR